«Άδικη, μη αιτιολογημένη και μη ανταποκρινόμενη στα ουσιαστικά προβλήματα του τομέα της βιομηχανικής τομάτας» χαρακτήρισε η Βουλευτής Φθιώτιδας και πρ. Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κατερίνα Μπατζελή την Απόφαση του ΥΠΑΑΤ για τον καθορισμό της περιόδου αναφοράς για την ενσωμάτωση της συνδεδεμένης ενίσχυσης των τοματών που παραδίδονται για μεταποίηση στο καθεστώς της ενιαίας ενίσχυσης, ενώ δημιουργεί ενδοπεριφερειακές ανισότητες, οι οποίες θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί.
Αναλυτικότερα, η δήλωση της κ. Μπατζελή, αλλά και η πλήρης επιχειρηματολογία έχουν ως εξής: Μετά την απόφαση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την κατανομή της συνδεδεμένης επιδότησης του 30% για τους παραγωγούς τομάτας της περιόδου 2006-2008, είναι σκόπιμο να επισημανθούν ορισμένα ζητήματα, τα οποία θα επηρεάσουν τον τομέα, αλλά και την παραγωγική δυναμικότητα του κάθε νομού, μεταξύ εκείνης και της Φθιώτιδας.
Με την επιλογή του ΥΠΑΑΤ να ορισθεί ως περίοδος αναφοράς το 2006-2008 και η διανομή των 10,7 εκατ. ευρώ περίπου σε παραγωγούς τομάτας, να επισημανθεί ότι γίνεται μια μεταφορά της αξίας των δικαιωμάτων από νομό σε νομό παρά τις δεσμεύσεις προς τους παραγωγούς το 2005, για την κατανομή και του υπολοίπου 30% στους ίδιους παραγωγούς της περιόδου αναφοράς (2001-2005).
Η πρακτική αυτή δημιουργεί «προηγούμενο» για την ανακατανομή πόρων μεταξύ νομών πριν ακόμη αποφασισθεί ο νέος τρόπος στήριξης της ΚΑΠ μετά το 2013, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η περιφερειοποίηση.
Επίσης, για την περίοδο αναφοράς 2006-2008 τα κριτήρια κατανομής του ΟΠΕΚΕΠΕ, θα «επηρεασθούν» αφενός από τα «στοιχεία» των Ομάδων Παραγωγών, διότι εκείνες μόνο κρατούσαν στοιχεία για την περίοδο αυτή, και αφετέρου από τα στοιχεία του ΕΛΓΑ που κάλυψε την απώλεια εισοδήματος των παραγωγών από φυσικές καταστροφές κατά την περίοδο «2006-2007».
Μια τέτοια ανακατανομή πέραν των σημαντικών επιφυλάξεων σε ζητήματα αρχών και διαφάνειας, υποβιβάζει ορισμένες περιοχές και περιφέρειες μεταξύ των οποίων και εκείνης της Στερεάς Ελλάδας όπου είναι μεταξύ των βασικών παραγωγικών περιφερειών και όπου στην ευρύτερη περιοχή της λειτουργούν υγιείς βιομηχανικές και μεταποιητικές μονάδες.
Να τονισθεί ότι η ενσωμάτωση όλων των ετών από το 2006 έως το 2008 δεν θα «ενισχύσει» καθόλου τα δικαιώματα εκείνων των παραγωγών που καλλιεργούν σήμερα βιομηχανική τομάτα όπως λανθασμένα πιστεύεται με την επιλογή που προκρίθηκε.
Είναι γνωστό ότι με την αποσύνδεση κάθε παραγωγός είναι δικαιούχος ενιαίας ενίσχυσης και μπορεί να παράγει οποιοδήποτε προϊόν. Συνεπώς δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό μέτρο για την ενίσχυση της βιομηχανικής τομάτας και του κλάδου γενικότερα.
Τέλος, να επισημανθεί ότι η ενίσχυση των νεοεισερχόμενων παραγωγών θα μπορούσε να γίνει χρησιμοποιώντας την εθνική και κοινοτική νομοθεσία με την αναδιανομή του Εθνικού Αποθέματος, αλλά και τις μεταβιβάσεις από παραγωγούς οι οποίοι δεν ασκούν πλέον γεωργική δραστηριότητα.
Αναλυτικότερα, η δήλωση της κ. Μπατζελή, αλλά και η πλήρης επιχειρηματολογία έχουν ως εξής: Μετά την απόφαση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την κατανομή της συνδεδεμένης επιδότησης του 30% για τους παραγωγούς τομάτας της περιόδου 2006-2008, είναι σκόπιμο να επισημανθούν ορισμένα ζητήματα, τα οποία θα επηρεάσουν τον τομέα, αλλά και την παραγωγική δυναμικότητα του κάθε νομού, μεταξύ εκείνης και της Φθιώτιδας.
Με την επιλογή του ΥΠΑΑΤ να ορισθεί ως περίοδος αναφοράς το 2006-2008 και η διανομή των 10,7 εκατ. ευρώ περίπου σε παραγωγούς τομάτας, να επισημανθεί ότι γίνεται μια μεταφορά της αξίας των δικαιωμάτων από νομό σε νομό παρά τις δεσμεύσεις προς τους παραγωγούς το 2005, για την κατανομή και του υπολοίπου 30% στους ίδιους παραγωγούς της περιόδου αναφοράς (2001-2005).
Η πρακτική αυτή δημιουργεί «προηγούμενο» για την ανακατανομή πόρων μεταξύ νομών πριν ακόμη αποφασισθεί ο νέος τρόπος στήριξης της ΚΑΠ μετά το 2013, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η περιφερειοποίηση.
Επίσης, για την περίοδο αναφοράς 2006-2008 τα κριτήρια κατανομής του ΟΠΕΚΕΠΕ, θα «επηρεασθούν» αφενός από τα «στοιχεία» των Ομάδων Παραγωγών, διότι εκείνες μόνο κρατούσαν στοιχεία για την περίοδο αυτή, και αφετέρου από τα στοιχεία του ΕΛΓΑ που κάλυψε την απώλεια εισοδήματος των παραγωγών από φυσικές καταστροφές κατά την περίοδο «2006-2007».
Μια τέτοια ανακατανομή πέραν των σημαντικών επιφυλάξεων σε ζητήματα αρχών και διαφάνειας, υποβιβάζει ορισμένες περιοχές και περιφέρειες μεταξύ των οποίων και εκείνης της Στερεάς Ελλάδας όπου είναι μεταξύ των βασικών παραγωγικών περιφερειών και όπου στην ευρύτερη περιοχή της λειτουργούν υγιείς βιομηχανικές και μεταποιητικές μονάδες.
Να τονισθεί ότι η ενσωμάτωση όλων των ετών από το 2006 έως το 2008 δεν θα «ενισχύσει» καθόλου τα δικαιώματα εκείνων των παραγωγών που καλλιεργούν σήμερα βιομηχανική τομάτα όπως λανθασμένα πιστεύεται με την επιλογή που προκρίθηκε.
Είναι γνωστό ότι με την αποσύνδεση κάθε παραγωγός είναι δικαιούχος ενιαίας ενίσχυσης και μπορεί να παράγει οποιοδήποτε προϊόν. Συνεπώς δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό μέτρο για την ενίσχυση της βιομηχανικής τομάτας και του κλάδου γενικότερα.
Τέλος, να επισημανθεί ότι η ενίσχυση των νεοεισερχόμενων παραγωγών θα μπορούσε να γίνει χρησιμοποιώντας την εθνική και κοινοτική νομοθεσία με την αναδιανομή του Εθνικού Αποθέματος, αλλά και τις μεταβιβάσεις από παραγωγούς οι οποίοι δεν ασκούν πλέον γεωργική δραστηριότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου