Οι δελεαστικές τιμές σε τρόφιμα, παιχνίδια, δώρα, ένδυση και γενικά οι προσφορές σε παραδοσιακά πασχαλινά είδη δεν βρήκαν την ανάλογη ανταπόκριση από τους Έλληνες καταναλωτές. Ένας στους δύο έχει υποστεί δραματική μείωση εισοδήματος, ενώ 850.000 συμπολίτες μας είναι άνεργοι και 1.200.000 βρίσκονται σε κατάσταση ανέχειας. Η απώλεια του δώρου και οι μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις είχαν ως αποτέλεσμα την αγορά αγαθών και δώρων μικρότερης αξίας ανά τεμάχιο. Το Πάσχα συνέπεσε φέτος με την επέτειο ενός χρόνου από την υπογραφή της Συμφωνίας Στήριξης που απέτρεψε αρχικά την χρεοκοπία της χώρας μας. Όμως, η εφαρμογή των όρων του Μνημονίου μόνο στήριξη στην ελληνική οικονομία και κοινωνία δεν προσέφερε, αφού μαράζωσε την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, συρρίκνωσε τα οικογενειακά εισοδήματα, περιέκοψε κοινωνικές παροχές και προκάλεσε στην ελληνική κοινωνία απογοήτευση, αβεβαιότητα και αγανάκτηση.
Τα συγκριτικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας από την αντίστοιχη περσινή πασχαλινή περίοδο δείχνουν φέτος περαιτέρω μείωση του ΑΕΠ κατά 4,5% έναντι 2% πέρυσι. Η ιδιωτική κατανάλωση παρουσιάζει ανάλογη μείωση με το ΑΕΠ στο 4,5 φέτος από 2,2% πέρυσι. Η ανεργία ξεφεύγει στο 15,1% έναντι του 11,3% και οι μέσες ακαθάριστες αποδοχές των εργαζομένων έχουν μειωθεί κατά 7,7%, δημιουργώντας μια πρωτόγνωρη αγοραστική αδυναμία στα ελληνικά νοικοκυριά.
Αναφορικά με τις λιανικές πωλήσεις της φετινής εορταστικής αγοράς, τα πρώτα στοιχεία που έχει συλλέξει το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ δείχνουν ότι ο μέσος όρος του πασχαλινού τζίρου μειώθηκε και φέτος κατά ποσοστό 15%, σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2010, ο οποίος είχε παρουσιάσει μείωση κατά 7% .
Πιο αναλυτικά, ο τζίρος στα είδη διατροφής μειώθηκε περαιτέρω από 5,5% πέρυσι στο -11% φέτος, ενώ στα οικιακά είδη από -13% πέρυσι στο -20% φέτος. Η ένδυση και η υπόδηση κατέγραψε για άλλη μια φορά τη μεγαλύτερη μείωση από -11% πέρυσι, στο -25% φέτος, με μοναδική εξαίρεση τα παιδικά ρούχα και παπούτσια, όπου η κίνηση μειώθηκε περίπου κατά 15%. Τέλος, στα είδη δώρων και παραδοσιακών αγαθών, όπως λαμπάδες και παιχνίδια, καταγράφεται μικρότερη μείωση (-10%), σε σύγκριση πάντα με την περσινή, επίσης φτωχή, πασχαλινή περίοδο.
Τα μόνα θετικά στοιχεία της πασχαλινής περιόδου που μπορούμε να ξεχωρίσουμε είναι ότι το πασχαλινό τραπέζι ήταν φέτος κατά 4%-5% φθηνότερο από πέρυσι και καταναλώθηκαν περισσότερα εγχώρια προϊόντα, παρά την αύξηση του κόστους της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής. Επιπλέον, οι καθιερωμένοι έλεγχοι, από το χωράφι ως το ράφι, έδειξαν ότι φέτος παρατηρήθηκαν λιγότερα περιστατικά παραβατικότητας στην ελληνική αγορά.
Η ΕΣΕΕ γνωρίζει ότι τα «πάθη» του ελληνικού εμπορίου θα συνεχιστούν για πολύ ακόμα και ότι η «ανάσταση» της αγοράς θα αργήσει να έρθει. Οι Έλληνες έμποροι δεν είναι διατεθειμένοι να ακολουθήσουν σιωπηρά μια διαδρομή προς το άγνωστο. Η μέχρι σήμερα τακτική «βλέποντας και κάνοντας» έχει κουράσει αγορά και καταναλωτές, δεν έχει διορθώσει τα κακώς κείμενα και ούτε δείχνει να έχει καταλήξει σε ένα σχέδιο ανακούφισης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας από την πρωτοφανή ύφεση στην οποία έχουν εισέλθει.
Τα συγκριτικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας από την αντίστοιχη περσινή πασχαλινή περίοδο δείχνουν φέτος περαιτέρω μείωση του ΑΕΠ κατά 4,5% έναντι 2% πέρυσι. Η ιδιωτική κατανάλωση παρουσιάζει ανάλογη μείωση με το ΑΕΠ στο 4,5 φέτος από 2,2% πέρυσι. Η ανεργία ξεφεύγει στο 15,1% έναντι του 11,3% και οι μέσες ακαθάριστες αποδοχές των εργαζομένων έχουν μειωθεί κατά 7,7%, δημιουργώντας μια πρωτόγνωρη αγοραστική αδυναμία στα ελληνικά νοικοκυριά.
Αναφορικά με τις λιανικές πωλήσεις της φετινής εορταστικής αγοράς, τα πρώτα στοιχεία που έχει συλλέξει το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ δείχνουν ότι ο μέσος όρος του πασχαλινού τζίρου μειώθηκε και φέτος κατά ποσοστό 15%, σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2010, ο οποίος είχε παρουσιάσει μείωση κατά 7% .
Πιο αναλυτικά, ο τζίρος στα είδη διατροφής μειώθηκε περαιτέρω από 5,5% πέρυσι στο -11% φέτος, ενώ στα οικιακά είδη από -13% πέρυσι στο -20% φέτος. Η ένδυση και η υπόδηση κατέγραψε για άλλη μια φορά τη μεγαλύτερη μείωση από -11% πέρυσι, στο -25% φέτος, με μοναδική εξαίρεση τα παιδικά ρούχα και παπούτσια, όπου η κίνηση μειώθηκε περίπου κατά 15%. Τέλος, στα είδη δώρων και παραδοσιακών αγαθών, όπως λαμπάδες και παιχνίδια, καταγράφεται μικρότερη μείωση (-10%), σε σύγκριση πάντα με την περσινή, επίσης φτωχή, πασχαλινή περίοδο.
Τα μόνα θετικά στοιχεία της πασχαλινής περιόδου που μπορούμε να ξεχωρίσουμε είναι ότι το πασχαλινό τραπέζι ήταν φέτος κατά 4%-5% φθηνότερο από πέρυσι και καταναλώθηκαν περισσότερα εγχώρια προϊόντα, παρά την αύξηση του κόστους της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής. Επιπλέον, οι καθιερωμένοι έλεγχοι, από το χωράφι ως το ράφι, έδειξαν ότι φέτος παρατηρήθηκαν λιγότερα περιστατικά παραβατικότητας στην ελληνική αγορά.
Η ΕΣΕΕ γνωρίζει ότι τα «πάθη» του ελληνικού εμπορίου θα συνεχιστούν για πολύ ακόμα και ότι η «ανάσταση» της αγοράς θα αργήσει να έρθει. Οι Έλληνες έμποροι δεν είναι διατεθειμένοι να ακολουθήσουν σιωπηρά μια διαδρομή προς το άγνωστο. Η μέχρι σήμερα τακτική «βλέποντας και κάνοντας» έχει κουράσει αγορά και καταναλωτές, δεν έχει διορθώσει τα κακώς κείμενα και ούτε δείχνει να έχει καταλήξει σε ένα σχέδιο ανακούφισης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας από την πρωτοφανή ύφεση στην οποία έχουν εισέλθει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου