Θεωρούμε
ως μέγιστο ζήτημα στη σημερινή συγκυρία την αναβάθμιση του ρόλου της
Αυτοδιοίκησης και του Δήμου στα θέματα της κοινωνικής
προστασίας και αλληλεγγύης. Οι οικονομικές εξελίξεις και η κρίση, σπρώχνει
όλο και περισσότερους συμπολίτες μας στην απόγνωση και τη φτώχεια
Οι
ευθύνες της Αυτοδιοίκησης είναι ιστορικές σε ό,τι αφορά αυτή την προσφορά και αυτό το ρόλο. Έτσι θεωρούμε ότι η Κοινωφελής Επιχείρηση του Δήμου έχει
πολύ δουλειά να κάνει, αναπροσανατολίζοντας τη δράση της και αξιοποιώντας όλους
τους πόρους, οικονομικούς και ανθρώπινους και κυρίως εθελοντές.
Η
σημερινή της δράση δεν μας αφήνει καθόλου ικανοποιημένους και μας απογοητεύει
δυστυχώς καθημερινά
Έτσι
η υπολειτουργία του ΚΗΦΗ με 2-3 ωφελούμενους και 4 εργαζόμενους μόνο για το
πρόγραμμα, η μη λειτουργία του ΙΑτροΚοινωνικού Κέντρου(ΙΑΚ) για τους ρομά, η
χαμηλή λειτουργία του Κέντρου Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών, δεν είναι
εκείνη η κοινωνική πολιτική του δήμου που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της
εποχής
Σήμερα,
όπως φαίνεται στο οργανόγραμμα, η Κοινωφελής Επιχείρηση απασχολεί 23
εργαζόμενους, από τους οποίους οι 15 εργάζονται στο ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ, οι 4 στο
Κέντρο Ημερήσιας Φιλοξενίας Ηλικιωμένων(ΚΗΦΗ), 2 είναι στο διοικητικό της
επιχείρησης και 2 στο ΙΑτροκοινωικό Κέντρο(ΙΑΚ) για του ρομά, το οποίο εδώ και
καιρό δεν λειτουργεί.
Τα Εικαστικά Εργαστήρια
Θεωρούμε
ότι έχουν σημαντικό έργο να παρουσιάσουν, όμως εντάσσονται στην πολιτιστική
πολιτική του Δήμου και όχι στην κοινωνική του δράση. Έτσι άλλωστε
δημιουργήθηκαν από το τότε Υπουργείο Πολιτισμού με το δίκτυο Εικαστικών
Εργαστηρίων σε κάθε πόλη. Για μας η λειτουργία τους πρέπει να εξασφαλίζει την διαφάνεια, τον έλεγχο και τη νομιμότητα.
Ως προς τη διαφάνεια, δεν μας βρίσκουν σύμφωνους οι απ’ ευθείας αναθέσεις σε
ανθρώπους του στενού συγγενικού περιβάλλοντος συνεργατών του δημάρχου, όπως και
οι αυθαίρετες αμοιβές των συνεργατών
Ως προς τον έλεγχο, νομίζουμε δεν υπάρχει ουσιαστικός έλεγχος, απλά
εμπιστευόμαστε την καλλιτεχνική διευθύντρια. Δεν υπάρχει κάποιο όργανο, που να
ελέγχει την λογιστική διαχείριση, την εκπαιδευτική λειτουργία, την επιλογή των
συνεργατών-δασκάλων και ανάλογα διοικητικά ζητήματα
Ως προς τη νομιμότητα, θέλουμε να έχουμε τη γνώμη του νομικού συμβούλου του Δήμου
σε ό,τι αφορά στην οικονομική διαχείριση, και συγκεκριμένα στην είσπραξη από
την Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου διδάκτρων, την ύπαρξη ξεχωριστού τραπεζικού
λογαριασμού κλπ χωρίς αυτά να έχουν τον έλεγχο του επιτρόπου
Για
να εξασφαλιστεί η εύρυθμη, διαρκής και
απρόσκοπτη λειτουργία τους προτείνουμε δύο λύσεις:
- ή
να γίνει ένα ΝΠΙΔ με την ευθύνη του ΣΚΕΤΚΕ και να λειτουργεί αυτόνομα, όπως
άλλοι φορείς πχ το Λύκειο Ελληνίδων, ο Σκακιστικός Σύλλογος κλπ και να
επιχορηγείται από το Δήμο με ένα ποσό ετησίως, σύμφωνα με τις ανάγκες του, αφού
Νομικό Πρόσωπο του Δήμου δεν μπορεί να γίνει.
- ή
να περάσει ως υπηρεσία του Δήμου, όπως πέρασαν όλα τα άλλα νομικά πρόσωπα, π.χ
το Ωδείο, η Φιλαρμονική, η Πινακοθήκη , ως πολιτιστική δράση
Ουσιαστικά
λοιπόν η δραστηριότητα της Κοινωφελούς
Επιχείρησης του Δήμου Λαμίας εξαντλείται στο “ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ”, ένα
πρόγραμμα που εξασφαλίζει τη λειτουργία του σε αποφάσεις κυβερνητικές και που,
πολύ σύντομα, φαίνεται ότι θα έχουμε αλλαγές και ανακατατάξεις, τη στιγμή που
σήμερα, αύριο, κατατίθενται προτάσεις νόμου στη Βουλή από την αντιπολίτευση
κλπ.
Άρα
λοιπόν τι μένει κατά τη γνώμη μας να κάνει ο Δήμος και η Κοινωφελής Επιχείρηση
του Δήμου: Να αναδείξει ως κύριο έργο
της τις νέες ανάγκες και τα νέα προγράμματα που προκύπτουν από τη δύσκολη
συγκυρία, έστω και με τα ελάχιστα οικονομικά μέσα που διαθέτει.
Ως
τέτοια φυσικά είναι το Κοινωνικό Παντοπωλείο και το Κοινωνικό Ιατρείο, που
είναι μεν σε μια λειτουργία αλλά πρέπει να προχωρήσει άμεσα στο Κοινωνικό
Φροντιστήριο και στο Κοινωνικό Φαρμακείο, δραστηριότητες που έχουν ήδη
προχωρήσει σε άλλους δήμους ικανοποιητικά.
Η
Τράπεζα Χρόνου δεν δοκιμάστηκε καν στην πράξη, γιατί έγινε με τρόπο
γραφειοκρατικό, ενώ το πρόγραμμα διάθεσης ρούχων λειτουργεί υποτυπωδώς
Πρέπει
όμως κατά τη γνώμη μας να λειτουργήσουν και δράσεις, οι οποίες σχετίζονται με
την βοήθεια των ανέργων και των επαγγελματιών, που πλήττονται σήμερα έντονα από
την οικονομική κρίση. Ένα Γραφείο Κοινωνικής Πολιτικής του δήμου – για
παράδειγμα - θα μπορούσε να παρέχει συμβουλές, με συμβούλους απασχόλησης και
συμβούλους επιχειρηματικότητας, σε άνεργους και επαγγελματίες για θέματα που
αφορούν στις θέσεις εργασίας, τα επιδοτούμενα προγράμματα, τη σύνταξη
βιογραφικών κλπ
Η
λειτουργία όλων αυτών των προγραμμάτων και δομών θα πρέπει να στηρίζεται στον
εθελοντισμό και στη συμμετοχή του πολίτη. Έτσι προτείνουμε τη
σύσταση/δημιουργία Ομάδας Εθελοντικής
Κοινωνικής Δράσης με σκοπό την καλύτερη λειτουργία αυτών των κοινωνικών
προγραμμάτων.
Η
λειτουργία του Κοινωνικού Παντοπωλείου - για παράδειγμα - δεν είναι σωστό να
είναι μόνο υπόθεση των υπαλλήλων του Δήμου και να απουσιάζουν οι δημότες. Το
Κοινωνικό Παντοπωλείο πρέπει να έχει καθημερινή δράση, να λειτουργεί με
επιτροπές και να ξαπλώνεται καθημερινά η προσφορά του σε νέους άπορους
συνανθρώπους μας, που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν, να δέχεται χορηγίες και να
μεταφέρεται η εικόνα της προσφοράς του στην κοινωνία, λειτουργώντας και ως
παράδειγμα για τα άλλα προγράμματα
Θεωρούμε
ότι και οι άλλες κοινωνικές υπηρεσίες και προγράμματα του Δήμου, όπως τα ΚΑΠΗ,
οι βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί, οι υποδομές των Ατόμων με Ειδικές
Ανάγκες, πρέπει να μπουν κάτω από έναν άλλο έλεγχο και υποστήριξη, έτσι που να
λέμε ότι το «κοινωνικό κράτος» στο Δήμο
Λαμίας παραμένει όρθιο.
Φυσικά
θα μπορούσε κανείς να επεκταθεί στα θέματα της πρωτοβάθμιας υγείας και της
πρόληψης, τη λειτουργία των παιδικών χαρών κλπ
Για
όλα αυτά εμείς, ως Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών, είμαστε στη διάθεση του Δήμου
να βοηθήσουμε όσο και όπου μπορούμε .-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου