ΠΡΟΣ
κ. ΚΛ. ΠΕΡΓΑΝΤΑ , Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας
Πρόεδρο Περιφερειακού Συμβουλίου
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ κ. ΑΘ. ΧΕΙΜΑΡΑ, Επικεφαλή μείζονος αντιπολίτευσης Περ. Συμβουλίου
κκ. Γ. ΜΑΡΙΝΟ, Ν. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, Δ. ΣΠΑΝΟΥΔΗ,
Επικεφαλείς ελάσσονος αντιπολίτευσης Περιφερειακού Συμβουλίου.
Αγαπητοί κύριοι,
Όπως θα γνωρίζετε, σύμφωνα με το άρθρο 179 του Ν. 3852/2010 (Καλλικράτης), «με απόφαση του εριφερειακού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του, επιλέγεται πολίτης που αποτελεί προσωπικότητα εγνωσμένου κύρους ως περιφερειακός συμπαραστάτης του πολίτη και της επιχείρησης. Η σχετική διαδικασία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από την εγκατάσταση των περιφερειακών αρχών».
Ο νέος αυτός θεσμός θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να αποτελέσει ένα προστάτη και ένα σοβαρό στήριγμα για τους απλούς πολίτες, τοπικούς φορείς ή επιχειρήσεις απέναντι σε πράξεις κακοδιοίκσης ή αυθαιρεσίας των υπηρεσιών της περιφέρειας, των νομικών προσώπων και των επιχειρήσεών της.
Η πρώτη και βασική προϋπόθεση είναι να υπάρξει η θέληση, κύρια από τη πλευρά της πλειοψηφίας, ώστε ο θεσμός του «περιφερειακού συμπαραστάτη του πολίτη» να αποκτήσει ουσιαστικό χαρακτήρα και όχι να περιοριστεί σε ένα γραφειοκρατικό -διακοσμητικό ρόλο.
Η δεύτερη προϋπόθεση, που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πρώτη, είναι η επιλογή του προ-σώπου που θα επωμιστεί αυτόν τον σημαντικό όσο και ευαίσθητο ρόλο να γίνει με αξιοκρατικά κριτή-ρια και μακριά από κομματικές, παραταξιακές ή προσωπικές φιλίες ή σκοπιμότητες.
Κατά τη γνώμη μας τέτοια κριτήρια είναι η αμεροληψία και η αντικειμενικότητα, η ευρύτητα πνεύματος και η ανεξαρτησία γνώμης, η αδιαπραγμάτευτη διάθεση για σύγκρουση με καταστάσεις και πρόσωπα που μπαίνουν εμπόδιο στη χρηστή διοίκηση, η επιστημονική κατάρτιση και η γνώση διοικητικών θεμάτων και κυρίως η κοινωνική καταξίωση και η βιωματική σχέση του με την έννοια του δικαίου σαν αδιαπραγμάτευτου αγαθού της ανθρώπινης κοινωνίας.
Με βάση τα παραπάνω πιστεύουμε πως θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα μία συζήτηση μεταξύ των πα-ρατάξεων του περιφερειακού συμβουλίου (ίσως και μία πρώτη συζήτηση στην επόμενη συνεδρίαση του περιφερειακού
συμβουλίου) ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη επιλογή και με τη μεγαλύτερη δυνατή αποδοχή, χωρίς ανακοίνωση τετελεσμένων, που θα δυσκολέψει τη τελική λήψη απόφασης. Αυτό υ-ποδηλώνει άλλωστε και η απαίτηση του νομοθέτη για σύμφωνη γνώμη των 2/3 του συνόλου των με-λών του περιφερειακού συμβουλίου.
Επειδή ήδη έχει παρέλθει ένας (1) μήνας από την εγκατάσταση της περιφερειακής μας αρχής και ε-πειδή η διαδικασία επιλογής «περιφερειακού συμπαραστάτη του πολίτη» είναι σχετικά χρονοβόρα, αφού απαιτείται δημόσια προκήρυξη της θέσης, διαβούλευση μεταξύ των παρατάξεων-όπως εκθέσα-με παραπάνω- και ενδεχομένως όχι μόνο μια συνεδρίαση για την επίτευξη της απαιτούμενης πλειο-ψηφίας των 2/3, θεωρούμε ότι άμεσα θα πρέπει να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες για τήρηση των κατά νόμο προθεσμιών.
Όπως θα γνωρίζετε, σύμφωνα με το άρθρο 179 του Ν. 3852/2010 (Καλλικράτης), «με απόφαση του εριφερειακού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του, επιλέγεται πολίτης που αποτελεί προσωπικότητα εγνωσμένου κύρους ως περιφερειακός συμπαραστάτης του πολίτη και της επιχείρησης. Η σχετική διαδικασία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από την εγκατάσταση των περιφερειακών αρχών».
Ο νέος αυτός θεσμός θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να αποτελέσει ένα προστάτη και ένα σοβαρό στήριγμα για τους απλούς πολίτες, τοπικούς φορείς ή επιχειρήσεις απέναντι σε πράξεις κακοδιοίκσης ή αυθαιρεσίας των υπηρεσιών της περιφέρειας, των νομικών προσώπων και των επιχειρήσεών της.
Η πρώτη και βασική προϋπόθεση είναι να υπάρξει η θέληση, κύρια από τη πλευρά της πλειοψηφίας, ώστε ο θεσμός του «περιφερειακού συμπαραστάτη του πολίτη» να αποκτήσει ουσιαστικό χαρακτήρα και όχι να περιοριστεί σε ένα γραφειοκρατικό -διακοσμητικό ρόλο.
Η δεύτερη προϋπόθεση, που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πρώτη, είναι η επιλογή του προ-σώπου που θα επωμιστεί αυτόν τον σημαντικό όσο και ευαίσθητο ρόλο να γίνει με αξιοκρατικά κριτή-ρια και μακριά από κομματικές, παραταξιακές ή προσωπικές φιλίες ή σκοπιμότητες.
Κατά τη γνώμη μας τέτοια κριτήρια είναι η αμεροληψία και η αντικειμενικότητα, η ευρύτητα πνεύματος και η ανεξαρτησία γνώμης, η αδιαπραγμάτευτη διάθεση για σύγκρουση με καταστάσεις και πρόσωπα που μπαίνουν εμπόδιο στη χρηστή διοίκηση, η επιστημονική κατάρτιση και η γνώση διοικητικών θεμάτων και κυρίως η κοινωνική καταξίωση και η βιωματική σχέση του με την έννοια του δικαίου σαν αδιαπραγμάτευτου αγαθού της ανθρώπινης κοινωνίας.
Με βάση τα παραπάνω πιστεύουμε πως θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα μία συζήτηση μεταξύ των πα-ρατάξεων του περιφερειακού συμβουλίου (ίσως και μία πρώτη συζήτηση στην επόμενη συνεδρίαση του περιφερειακού
συμβουλίου) ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη επιλογή και με τη μεγαλύτερη δυνατή αποδοχή, χωρίς ανακοίνωση τετελεσμένων, που θα δυσκολέψει τη τελική λήψη απόφασης. Αυτό υ-ποδηλώνει άλλωστε και η απαίτηση του νομοθέτη για σύμφωνη γνώμη των 2/3 του συνόλου των με-λών του περιφερειακού συμβουλίου.
Επειδή ήδη έχει παρέλθει ένας (1) μήνας από την εγκατάσταση της περιφερειακής μας αρχής και ε-πειδή η διαδικασία επιλογής «περιφερειακού συμπαραστάτη του πολίτη» είναι σχετικά χρονοβόρα, αφού απαιτείται δημόσια προκήρυξη της θέσης, διαβούλευση μεταξύ των παρατάξεων-όπως εκθέσα-με παραπάνω- και ενδεχομένως όχι μόνο μια συνεδρίαση για την επίτευξη της απαιτούμενης πλειο-ψηφίας των 2/3, θεωρούμε ότι άμεσα θα πρέπει να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες για τήρηση των κατά νόμο προθεσμιών.
ΝΙΚΟΣ ΣΤΟΥΠΗΣ
«Ριζοσπαστική-Οικολογική Συνεργασία
Πολίτες Ενάντια στο Μνημόνιο»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου