Ύφεση 3,5% του ΑΕΠ, ανεργία 12% και πληθωρισμός 5,5%
Του Θανάση Ζεκεντέ*
Του Θανάση Ζεκεντέ*
Η Ελλάδα κάθε μέρα που περνάει γίνεται σαφές ότι βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής κρίσης. Οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής αποτυπώνουν την επιδείνωση όλων των βασικών οικονομικών μεγεθών, πλην του δημοσιονομικού ελλείμματος και του ισοζυγίου πληρωμών, όπου παρατηρούνται βελτιώσεις, ως αποτέλεσμα του εξορθολογισμού των δημόσιων οικονομικών και της ανακοπής της δανειακής επέκτασης που σε μεγάλο βαθμό καλύπτει την τρύπα στο ισοζύγιο εισαγωγών – εξαγωγών. Ωστόσο, οι θετικές εξελίξεις στα δημόσια οικονομικά μπορούν να υπονομευθούν αν η ύφεση επιταχυνθεί περαιτέρω, θέτοντας σε κίνδυνο την όλη προσπάθεια. Άρα, περισσότερο παρά ποτέ, τώρα είναι η ώρα υλοποίησης αποφάσεων και πολιτικών για την τόνωση της ανάπτυξης (Αναπτυξιακός Νόμος, ΕΣΠΑ, Συμπράξεις Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κα).
Ειδικότερα:
1) Το δεύτερο τρίμηνο του 2010 το ΑΕΠ μειώθηκε κατά 3,5% σε ετήσια βάση, έναντι πτώσης 2,3% στο πρώτο τρίμηνο.
2) Το Μάιο το ποσοστό ανεργίας εκτοξεύθηκε στο 12%, έναντι 8,5% τον αντίστοιχο μήνα του 2009, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση που έχει καταγραφεί. Τον περασμένο Απρίλιο, το ποσοστό ανεργίας ήταν 11,9%. Σε σύγκριση με τον Μάιο του 2009, οι άνεργοι αυξήθηκαν (+43,2%) κατά 181.784 άτομα, σε 602.185. Η ανεργία στη Στερεά Ελλάδα ανήλθε στο 13%. Κατά φύλο, η ανεργία διαμορφώθηκε σε 9,9% για τους άνδρες (από 6,3% τον Μάιο του 2009) και 14,8% για τις γυναίκες (από 11,5%). Τέλος, στις ηλικίες 15-24 και 25-34 η ανεργία καλπάζει, καθώς τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώθηκαν σε 32,5% και 15,8% αντίστοιχα, θρυμματίζοντας τα όνειρα των νέων ανθρώπων.
3) Τον Ιούλιο ο πληθωρισμός κατέγραψε αύξηση 5,5% σε ετήσια βάση, ανερχόμενος σε υψηλό 13 ετών, έναντι αύξησης 0,6%, που σημειώθηκε πέρυσι. Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 5,5% το μήνα Ιούλιο 2010, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2009, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών: α) Κατά 19,2% της ομάδας "Αλκοολούχα ποτά και καπνός", λόγω αύξησης των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών, καθώς και των τιμών των τσιγάρων. β) Κατά 8,1% της ομάδας "Στέγαση", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης, του ηλεκτρισμού και των υπηρεσιών κοινοχρήστων. γ) Κατά 18,4% της ομάδας "Μεταφορές", λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: αυτοκίνητα, τέλη κυκλοφορίας-διόδια, καύσιμα αυτοκινήτου, ανταλλακτικά αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσικλέτας, υπηρεσίες μεταφορών.
Με βάση τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι η Ελλάδα περνάει σε όλο και βαθύτερη ύφεση, η οποία το φθινόπωρο, που θα περιοριστεί η τουριστική κίνηση, θα αποτυπωθεί με ακόμη πιο έντονο τρόπο στα οικονομικά στοιχεία. Κατά συνέπεια είναι καιρός να υπάρξουν συγκεκριμένα μέτρα ανατροπής της διαφαινόμενης επιτάχυνσης της ύφεσης, διότι σε διαφορετική περίπτωση η μείωση κατά 39,7% που κατέγραψε το έλλειμμα του προϋπολογισμού τους πρώτους επτά μήνες του έτους και η οποία ήταν εντός των δημοσιονομικών στόχων, θα υπονομευθεί.
Με βάση τα στοιχεία που το Υπουργείο Οικονομικών δημοσιοποίησε για το επτάμηνο Ιανουάριου-Ιουλίου 2010, το δημοσιονομικό έλλειμμα έφτασε τα 12,097 δισ. ευρώ από 20,050 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2009. Η μείωση 39,7% ξεπερνά οριακά το 39,5% που προβλέπεται στο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής. Το εξάμηνο όμως, το έλλειμμα είχε περιοριστεί κατά 45,4%, και η επιβράδυνση που σημειώνεται οφείλεται στα στοιχεία του Ιουλίου. Δηλαδή, υπάρχουν ήδη οι πρώτες ανασταλτικές επιπτώσεις από την επιτάχυνση της ύφεσης. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά 4,1%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγουμένου έτους, έναντι ετήσιου στόχου για αύξηση κατά 13,7%.Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού στο ίδιο διάστημα μειώθηκαν κατά 10,0%, έναντι στόχου για μείωση κατά 5,5%. Δηλαδή, η υστέρηση στα έσοδα καλύφθηκε από τον περιορισμό των δαπανών.
Η οικονομική πολιτική βρίσκεται σε μια λεπτή κόκκινη γραμμή. Το μίγμα φόρων – περικοπών και αναπτυξιακών μέτρων ήταν μέχρι σήμερα σε βάρος των δεύτερων. Αν αυτό δεν αλλάξει άμεσα τότε η προσπάθεια για δημοσιονομική προσαρμογή οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε αποτυχία.
* Ο Θανάσης Ζεκεντές είναι Οικονομολόγος MSc και Αντιδήμαρχος Αταλάντης.
Ειδικότερα:
1) Το δεύτερο τρίμηνο του 2010 το ΑΕΠ μειώθηκε κατά 3,5% σε ετήσια βάση, έναντι πτώσης 2,3% στο πρώτο τρίμηνο.
2) Το Μάιο το ποσοστό ανεργίας εκτοξεύθηκε στο 12%, έναντι 8,5% τον αντίστοιχο μήνα του 2009, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση που έχει καταγραφεί. Τον περασμένο Απρίλιο, το ποσοστό ανεργίας ήταν 11,9%. Σε σύγκριση με τον Μάιο του 2009, οι άνεργοι αυξήθηκαν (+43,2%) κατά 181.784 άτομα, σε 602.185. Η ανεργία στη Στερεά Ελλάδα ανήλθε στο 13%. Κατά φύλο, η ανεργία διαμορφώθηκε σε 9,9% για τους άνδρες (από 6,3% τον Μάιο του 2009) και 14,8% για τις γυναίκες (από 11,5%). Τέλος, στις ηλικίες 15-24 και 25-34 η ανεργία καλπάζει, καθώς τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώθηκαν σε 32,5% και 15,8% αντίστοιχα, θρυμματίζοντας τα όνειρα των νέων ανθρώπων.
3) Τον Ιούλιο ο πληθωρισμός κατέγραψε αύξηση 5,5% σε ετήσια βάση, ανερχόμενος σε υψηλό 13 ετών, έναντι αύξησης 0,6%, που σημειώθηκε πέρυσι. Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 5,5% το μήνα Ιούλιο 2010, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2009, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών: α) Κατά 19,2% της ομάδας "Αλκοολούχα ποτά και καπνός", λόγω αύξησης των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών, καθώς και των τιμών των τσιγάρων. β) Κατά 8,1% της ομάδας "Στέγαση", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης, του ηλεκτρισμού και των υπηρεσιών κοινοχρήστων. γ) Κατά 18,4% της ομάδας "Μεταφορές", λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: αυτοκίνητα, τέλη κυκλοφορίας-διόδια, καύσιμα αυτοκινήτου, ανταλλακτικά αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσικλέτας, υπηρεσίες μεταφορών.
Με βάση τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι η Ελλάδα περνάει σε όλο και βαθύτερη ύφεση, η οποία το φθινόπωρο, που θα περιοριστεί η τουριστική κίνηση, θα αποτυπωθεί με ακόμη πιο έντονο τρόπο στα οικονομικά στοιχεία. Κατά συνέπεια είναι καιρός να υπάρξουν συγκεκριμένα μέτρα ανατροπής της διαφαινόμενης επιτάχυνσης της ύφεσης, διότι σε διαφορετική περίπτωση η μείωση κατά 39,7% που κατέγραψε το έλλειμμα του προϋπολογισμού τους πρώτους επτά μήνες του έτους και η οποία ήταν εντός των δημοσιονομικών στόχων, θα υπονομευθεί.
Με βάση τα στοιχεία που το Υπουργείο Οικονομικών δημοσιοποίησε για το επτάμηνο Ιανουάριου-Ιουλίου 2010, το δημοσιονομικό έλλειμμα έφτασε τα 12,097 δισ. ευρώ από 20,050 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2009. Η μείωση 39,7% ξεπερνά οριακά το 39,5% που προβλέπεται στο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής. Το εξάμηνο όμως, το έλλειμμα είχε περιοριστεί κατά 45,4%, και η επιβράδυνση που σημειώνεται οφείλεται στα στοιχεία του Ιουλίου. Δηλαδή, υπάρχουν ήδη οι πρώτες ανασταλτικές επιπτώσεις από την επιτάχυνση της ύφεσης. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά 4,1%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγουμένου έτους, έναντι ετήσιου στόχου για αύξηση κατά 13,7%.Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού στο ίδιο διάστημα μειώθηκαν κατά 10,0%, έναντι στόχου για μείωση κατά 5,5%. Δηλαδή, η υστέρηση στα έσοδα καλύφθηκε από τον περιορισμό των δαπανών.
Η οικονομική πολιτική βρίσκεται σε μια λεπτή κόκκινη γραμμή. Το μίγμα φόρων – περικοπών και αναπτυξιακών μέτρων ήταν μέχρι σήμερα σε βάρος των δεύτερων. Αν αυτό δεν αλλάξει άμεσα τότε η προσπάθεια για δημοσιονομική προσαρμογή οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε αποτυχία.
* Ο Θανάσης Ζεκεντές είναι Οικονομολόγος MSc και Αντιδήμαρχος Αταλάντης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου